Tips starten schoonheidssalon

Tips starten schoonheidssalon

Het begin van een schoonheidsinstituut

Tips voor het beginnen van een schoonheidssalon

Vaak wordt ons gevraagd of we nog tips hebben voor het starten van een spa, thermen of instituut. Het antwoord is dan natuurlijk ja. En, zo denken wij nu, dat antwoord initieert een mooi moment voor een terugblik bij onszelf. Wij opereren weliswaar op het B2B vlak maar zijn wel een jong bedrijf met jonge mensen, met 6 cosmetica merken. Hoe zijn wij gekomen waar we nu zijn? Een kijkje in de keuken met wat tips en tricks!

Afgestudeerd als huidtherapeut, huidspecialist of schoonheidsspecialist

Als je afgestudeerd huidtherapeut of huidspecialist bent, heb je vast wel eens vrienden en familie bij je thuis behandeld. Als het goed is vind je het hartstikke leuk, je hebt inmiddels wat vaste klanten verzameld en nu ben je klaar om van je hobby je werk te maken. Omdat ons bedrijf een split-up is hebben, we de mogelijkheid gehad om veel te leren en ervaring op te doen. Het voordeel is dat we langzaam konden groeien waardoor we een stevig fundament hadden op het moment dat we de stap maakten om er voor de volle 100% voor te gaan. Wij hebben dus duidelijk geen vliegende start gehad maar zijn langzaam (maar zeker) gegroeid.

Je beautysalon is je klanten

Het fundament is je netwerk: je klanten. Maar hoe kom je aan klanten? Het korte antwoord is eigenlijk: als je ergens goed in bent komen de klanten vanzelf. Dat gezegd hebbend helpt het wanneer je de juiste mensen kent. Lees het boek ‘The Tipping Point’ eens. Daar wordt gesproken over een type mensen genaamd ‘connectors’ – personen die een groot netwerk bezitten – handig als je deze mensen kent of nog beter als klant kan krijgen. Als je de juiste mensen niet kent dan moet je ze leren kennen. Natuurlijk heb je altijd je visitekaartjes bij je. Laat aan iedereen weten dat je serieus met je bedrijf bezig bent. Praat erover. Schrijf erover. En last but not least: koester je bestaande klanten. Investeer daarin. De meeste nieuwe klanten die we in de loop der jaren ‘kregen’ kwamen via bestaande, tevreden klanten.

Schoonheidsinstituut samen beginnen

Als er (momenteel) niemand is die een bedrijf met jou wil starten, zorg dan dat je wel iemand hebt die je (intensief) begeleidt. Of ga op zoek naar een businesspartner.  Twee weten meer dan één,  en dat heeft veel voordelen: je kan elkaar aanvullen, verbeteren en inspireren! Je kan sparren over een idee, grotere projecten aanpakken en ieder heeft zo zijn eigen sterke punten. Het geheel is sterker dan de som der delen. Wat de uitdaging ook is: je staat er niet alleen voor. (en het is veel gezelliger)
Het lijkt ons daarom lastig en enigszins ook eenzaam om als zzp-er  te werken, maar dat hangt ook van je persoonlijkheid en mogelijkheden af natuurlijk. Niks geeft zoveel energie als na een succes het verhaal delen met je collega’s!
Met z’n drieën of meer beginnen is misschien nog wel beter. Je ziet dat dit wel relatief vaak gebeurt vanuit een opleiding waarbij studiegenoten samen een bedrijf starten. Maar let op: als je het in het begin groots aanpakt legt dat wel meer druk op een degelijk plan en behoef je nog hardere afspraken. Vooral als er investeringen mee gemoeid zijn.

Laat je adviseren, focus gaat boven zelf-doen

De Kamer van Koophandel heeft ontzettend veel informatie hierover op de site en je kan veel leren op seminars. Ook de belastingdienst kan je goed adviseren, ook over de financiele aspecten. Trouwens wat betreft financiën en de boekhouding: je boekhouding is tegenwoordig zeer makkelijk online uit te besteden, zo houd je meer tijd over voor ondernemen. Neem wel zo snel mogelijk een administratief kantoor in de arm die de belastingaangiftes en jaarrekeningen in orde maakt. Niet alleen weet je dan zeker dat het goed gebeurt, maar heb je straks ook de rapporten van de eerste drie jaar, en die gaan van pas komen wanneer je naar de bank gaat om te praten over een lening. (mits het goede cijfers zijn natuurlijk).

Genereer verschillende bronnen voor inkomsten
De meeste omzet halen wij uit de productverkoop van onze 2 merken. Daarnaast experimenteren we ook met andere inkomensbronnen. Het voordeel is dat je je risico spreidt, flexibel bent en niet al je geld op 1 paard zet.

Design is everything & als je het doet, doe het dan goed

Als startende ondernemer is het echt niet nodig dat je een fortuin uitgeeft aan salonapparatuur, designmeubels of een computer(programma). Meer dan een goede behandelstoel en wat producten heb je niet nodig.  Voor de rest is het belangrijk om je cabine goed in te richten: hier spendeer je de meeste tijd. Wees creatief, less is more. Een professionele website is daarnaast absoluut een must.

Social gedoe
Zeker wil je ook een Facebook Page. Niet alleen geeft het je bedrijf meer uitstraling, je kunt ook zeer gericht adverteren. (bijvoorbeeld in jouw woonplaats, op vrouwen van 45, die geïnteresseerd zijn in huidverzorging). Je kunt zelf beslissen hoeveel je per maand spendeert. Voor overige social media kanalen is het handig om te zien of het bij je past, en of je er energie in wilt steken. Voordat je jezelf in het diepe gooit, google simpelweg eerst de DO’s en DON’T’s van het kanaal dat je wenst in te zetten. Onthoud, je bent niet de enige die het kanaal inzet, wees dus opmerkelijk en trap niet in gangbare valkuilen zoals alleen over jezelf praten. Beter praat je over hetgeen jouw doelgroep bezighoudt.

Schoonheidssalon blog

Een blog geeft je website steeds nieuwe impulsen, dat vindt Google leuk. Wij gebruiken zelf WordPress wat vele designkeuzes geeft, zeer makkelijk in gebruik is en veel en veel beter oogt dan de Nederlandse varianten. Dit laatste geldt ook voor een webshop. Ok, het kan nu nog wat  ingewikkeld zijn om iDEAL te integreren maar overzeese websites zijn nu eenmaal veel verder qua gebruikersgemak, design, support en applicaties dan de Nederlandse varianten die vaak houterig en alledaags aandoen. Uitbesteding is natuurlijk een goed idee, mits je de financiële ruimte daar voor hebt, en de juiste partner kiest.

Groupon Schoonheidssalon

Groupon spamt je dagelijks helemaal gek met aanbiedingen die ronduit belachelijk zijn. Trap niet in deze schijnbare vorm van goede online marketing. Het is funest voor je werkdruk en de enige die eraan verdient is Groupon. Klanten die je werft via Groupon komen ook niet meer terug maar shoppen gewoon verder. Er is heus die uitzondering die onze regel bevestigt maar zodra wij een Groupon aanbieding van bijvoorbeeld een restaurant zien, weten we dat je er liever niet met je schoonouders heen gaat tijdens de eerste ontmoeting. Een paar maanden later echter…
Kortom, vertrouwen komt te voet en gaat te paard, niet andersom.

Projecten, klanten management 
Andere nuttige tools zijn die voor project-management en customer relation management (CRM). Hiervoor gebruiken wij respectievelijk Basecamp en Highrise. De pakketten blinken uit in eenvoud en gebruiksgemak en de abonnementen zijn zeer betaalbaar. Het help ook om planmatig te werken en maakt het ook makkelijk mogelijk bijvoorbeeld thuis nog aan een project te kunnen werken. Daarnaast is er ook Highrise. Dit pakket met een zeer gelijkende look-and-feel is uitstekend om al je contactpersonen in bij te houden – inclusief alle emails die bij een klant horen. De manier waarop Highrise samenwerkt met jouw email is namelijk één van de sterke punten. Nooit meer een mailtje dat kwijt is en alles centraal. Onze favoriete aap op kantoor is trouwens Mailchimp, hij bezorgt onze e-letters.

Maak tijd vrij om te ondernemen
Je zou weleens zoveel en hard kunnen werken dat je haast vergeet dat je ook ondernemer bent. Het is belangrijk om af en toe even afstand te nemen en naar de strategische doelen te kijken. Doen we wat we willen doen? Gaat het de goede kant op? Eens in de zoveel tijd nemen wij rustig de tijd om – het liefst in een andere omgeving dan ons kantoor – te praten over onze onderneming en deze lange-termijn planning. Dit soort momenten geven altijd ook erg veel energie.

Keep learning, blijf experimenteren, durf fouten te maken
Ondernemen is risico’s nemen. En experimenteren hoort daarbij. Soms moesten wij bij een project nieuwe technieken leren om een probleem goed op te lossen. Soms dachten we van te voren ‘kunnen we dit wel?’ Het antwoord bleek bijna altijd ja te zijn. Maar je ontdekt door verschillende dingen te proberen wel je sterkste punten te gebruiken, en ook van je fouten leer je. Een fout maken hoeft helemaal geen klant te kosten, zolang alles maar goed gecommuniceerd wordt en natuurlijk wanneer fouten (snel) hersteld worden.
Leren en up-to-date blijven is in schoonheidsbranche cruciaal. De ontwikkelingen gaan hard en wanneer je niet weet waar de kansen liggen voor jezelf en je klanten ben je verloren. Train jezelf door de juiste literatuur te lezen (Essentials van Tom Peters zijn een must-have-read en blijven we doorbladeren), seminars te bezoeken (online via ted.com), mensen te spreken en websites in de gaten te houden. Schrijf je in voor zoveel mogelijk nieuwsbrieven. De blog van Seth Godin geeft je elke dag een inspirerend stukje dat je verder kan helpen. RSS is een geweldige techniek die het een stuk makkelijker maakt om tussen de enorme stortvloed aan kennis de diamandjes uit te zoeken. Op deze manier kan je snel door de headlines scannen van de meest toonaangevende autoriteiten. En ja,  het bijhouden van een blog is ook een uitstekende manier om jezelf te dwingen goed over dingen na te denken!

Een eigen bedrijf is als een blog?
Zelf volgen wij ook de blog van Darren Rowse, een autoriteit op het gebied van professioneel bloggen. Het viel ons op dat het opzetten van een succesvol bedrijf veel parallellen heeft met zijn visie over het opzetten van een succesvolle blog:

  • Het kost een lange periode van eensgezinde inspanning
  •  Je hebt (een beetje) geluk nodig
  • Het kost veel werk
  •  Je zal er niet snel rijk van worden
  •  Het is niet makkelijk

Kunnen jullie mij misschien verder helpen?
Absoluut, je bent altijd welkom bij ons op kantoor voor wat gratis advies en een oriënterend gesprek. Just ask!

Author Info

Maaike

Comments ( 3 )

  • Hallo,

    Wij zijn ook pas geleden begonnen met een schoonheidssalon in almere.
    Zeer interessant artikelen heb je hier geschreven!

    wij zijn van plan om ook te gaan bloggen gezien de positieve ervaringen met het werven van klanten voor je schoonheidssalon door middel van bloggen.

    Met vriendelijke groet,

    Point Of Beauty Almere

    • Hi P.o.B,

      Bedankt voor je bericht. Wat je zegt is natuurlijk waar, wij geloven in inbound marketing aangezien traditionele vormen van marketing geen indruk meer maken en niemand zit te wachten op advertenties.

      Succes met bloggen. We houden jullie blog in de gaten!

  • Pingback:Schoonheidssalon Beginnen » FYS Group

Post a Comment